CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, December 18, 2011

::ADAB MENGUAP::

HAaaaa....!! (apakah ini??!!) 

Assalammualaikum wbt..
     Apa hal tu? Haha..tu org menguap lah! Sahabat2 Tautan Hati jgn terkejut pulak ye.."intro" je tu. Hari ini admin nak ajak sahabat2 belajar tentang ADAB MENGUAP. "Aik..menguap pun ada adab ke?" Mestilah sayang..segala perkara yang kita lakukan kt dunia ni..ada adabnya tau..even nk "lepas hajat" pun ada adabnya :)
....................................................................................................................................................................

1. Menahan menguap sekadar termampu
Diriwayatkan oleh Al-Bukhari daripada Abu Hurairah r a., daripada Nabi s.a.w., bahawasanya baginda bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah Ta'ala suka orang yang bersin & membenci orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu bersin, lalu dia mengucapkan 'Alhamdulillaah', maka adalah hak atas setiap Muslim yang mendengarnya pula mengucapkan 'Yarhamukallaah!'. Adapun menguap itu adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia menahannya sekadar termampu. Sebab sesungguhnya apabila seseorang kamu menguap, syaitan akan mentertawakannya."

2. Meletakkan tangan di atas mulut untuk menahan menguap
Diriwayatkan oleh Muslim daripada Abu Said Al-Khudri r.a, katanya :
Telah bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
"Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). Kebanyakan ulama menghukumkan sunnat meletakkan tangan di mulut ketika menguap, sama ada di dalam sembahyang ataupun di luarnya."

3. Makruh mengangkat suara ketika menguap
Diriwayatkan oleh Muslim, Ahmad & At-Termizi daripada Nabi s.a.w. katanya yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin & membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi haaa haaa, kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu."
Ibnu As-Sunni telah meriwayatkan pula daripada Abdullah bin Az-Zubair r. a., katanya:
Telah bersabda Nabi s.a.w. yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah SWT membenci mengangkat suara ketika menguap & bersin. Ada diriwayatkan iaitu apabila seseorang itu dapat menahan menguap, lalu dia berkhayal dalam ingatannya, bahawasanya Nabi s.a.w tidak pernah menguap sama sekali, niscaya akan hilang perasaan hendak menguap itu dengan izin Allah SWT."
....................................................................................................................................................................
Ada sapa2 yg berani tolong tutupkan mulut haiwan ni? hehe

Sahabat2 pernah jd "bayi" kn waktu dulu2? Ingat x yg mak & ayah kita atau sape2lah..pasti akan tutup mulut kita time kita menguap. Tgk!sejak dr kecik lg sdh diajar adab menguap..dh besar buat2 lupa pulak..adoi!


*Jadi sahabat2..pasni klau "menguap" tu..pandai2lah cover..i means..amalkan adab2 menguap yang dinyatakan di atas. Slmt beramal!
Rujukan: ALLAH SEEKER


1 comments:

uyaitusaya said...

betul...kal0 baby nguap cepat2 nk tutupkan.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::