CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, July 20, 2011

<< BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH >>





BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH
K
isah ini diriwayatkan daripada Rasulullah SAW sendiri. Abu Hurairah meriwayatkan daripada Baginda SAW bahawa ada seorang lelaki yang ingin menziarahi sahabatnya yang menetap di sebuah kampung yang lain. Maka Allah SWT telah menghantar malaikat ke jalan yang dilaluinya untuk memerhatikan lelaki itu.

                Apabila lelaki itu melalui jalan yang ditunggu oleh malaikat itu, malaikat bertanya: “Ke mana kamu ingin pergi?” Jawab lelaki itu jujur: “Aku ingin bertemu saudaraku di kampung ini.” Malaikat bertanya lagi: “Adakah bagi kamu ada apa-apa nikmat yang akan kamu peroleh daripadanya?” Lelaki itu menjawab: “Tidak. Aku menziarahinya hanya kerana  aku menyayanginya kerana Allah.” Berkata malaikat: “Sesungguhnya aku merupakan utusan Allah SWT kepadamu untuk menyampaikan bahawa Allah Taala menyayangimu sebagaimana kamu menyayangi saudaramu kerana-Nya.” (Riwayat Muslim)

                Orang yang ikhlas bersahabat kerana Allah tidak menaruh apa-apa kepentingan peribadi daripada hubungan persahabatan yang terbina. Bukanlah harta dan pangkat yang dicari walaupun sahabat mampu memberikan kelebihan seperti itu. Namun, mereka yakin hakikat persahabatn yang baik itu hanya Allah yang mampu memberi ganjaran yang terbaik.  


( petikan ANEKDOT daripada Solusi Isu 33)



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::