CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, July 20, 2011

<< KHUSYUK DI MASJID, JUJUR DI PASAR >>


KHUSYUK DI MASJID, JUJUR DI PASAR
I
mam Abu Hanifah (w. 150H) ialah seorang peniaga sutera. Beliau menjual dan membeli sutera daripada pelanggannya. Pada suatu hari, seorang wanita datang untuk menjual kain sutera miliknya. Abu hanifah bertanya: “Berapa harga yang engkau inginkan?” Wanita itu menjawab: “Seratus dirham.”

Abu Hanifah berkata: “Harga kain ini lebih mahal daripada itu. Berapa harga yang engkau inginkan?” Perempuan itu menaikkan harga menjadi 200 dirham. Abu Hanifah tetap berkata: “Harganya lebih mahal daripada itu.”

Perempuan itu terus menambah harganya sehingga mencapai  400 dirham. Namun, Abu Hanifah tetap berkata: “Harganya tetap lebih mahal daripada itu.”

Akhirnya, perempuan itu berkata: “Engkau hendak mempermainkan aku?” Abu Hanifah menjawab: “Tidak. Jika engkau mahu tahu, sila datangkan seseorang yang benar-benar tahu harga sebenar kain ini.”

Wanita itu lalu menghadirkan seseorang yang mengetahui harga sebenar kain tersebut. Orang itu menilai kain itu dengan harga 500 dirham. Imam Abu Hanifah lalu membelinya dengan harga tersebut.

Kejujuran seperti ini yang kita harapkan daripada setiap orang yang melakukan solat. Dia tidak sekali-kali cuba mengambil kesempatan atas kekurangan orang lain, apalagi menipu untuk keuntungan peribadi.

( ANEKDOT daripada Solusi Isu 33 )


                

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::