CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, July 20, 2011

. : : ADAB BERSILATURRAHIM : : .



ADAB BERSILATURRAHIM
  • v IKHLAS

Wajib bagi sesiapa sahaja untuk mengikhlaskan niat kerana Allah dalam menyambung tali silaturrahim. Janganlah bersilaturrahim kerana tujuan riyak dan sum’ah atau untuk menunjuk-nunjuk di hadapan manusia.

  • v MENGHARAP PAHALA

Hendaklah bersilaturrahim kerana ingin mendapat pahala sebagaimana yang telah Allah janjikan tanpa menunggu balasan yang setimpal daripada manusia.

  • v MEMULAI YANG TERDEKAT

Semakin dekat hubungan tali persaudaraan, maka semakin wajib kita menyambungnya. Rasulullah pernah ditanya soalan: “Siapakah orang yang paling berhak digauli dengan baik?” Nabi mengatakan: “Ibumu, ibumu, ibumu, kemudian ayahmu, kemudian yang paling dekat denganmu, yang paling dekat denganmu.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

  • v DAHULUKAN ORANG YANG PALING BERTAQWA

Semakin bertaqwa seseorang kepada Allah S.W.T, maka semkain besar pula haknya, juga semakin bertambah pahala bersilaturrahim dengannya. Walau bagaimanapun, bersilaturrahim itu juga dianjurkan dengan orang kafir, khususnya apabila mengajak kepada Islam.

  • v MENCARI-CARI KERABAT JAUH

Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: “Pelajarilah nasab-nasab kalian yang dengan itu kalian dapat menyambung tali silaturrahim. Sebab menyambung silaturrahim dapat mendatangkan kasih sayang dalam keluarga, mendatangkan harta dan memanjangkan umur.” (Riwayat al-Tirmizi)

  • v TERUS MENYAMBUNG SILATURRAHIM DENGAN ORANG YANG MEMUTUSNYA

Firman Allah yang bermaksud: “Tolaklah kejahatan itu dengan cara lebih baik, maka tiba-tiba aka nada orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan, seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia.” (Surah Fussilat,41 : 34)

  • v SEDEKAH

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud: “Sedekah kepada orang miskin mendapat satu pahala, sedangkan sedekah kepada saudara ada dua pahala, iaitu pahala bersedekah dan bersilaturrahim.” (Riwayat al-Nasa’i)

  • v NASIHAT

Memberikan nasihat dan amar makruf nahi mungkar kepada keluarga merupakan cara bersilaturrahim yang paling baik. Allah berfirman yang bermaksud: “Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat.” (Surah al-Syu’araa,26 : 214)

  • v KOMUNIKASI BERTERUSAN

Seseorang hendaklah meneruskan dan melazimkan kunjungan ke rumah saudara dan rakan-rakan. Jika tidak mampu, hendaklah dia menghubunginya dengan telefon. Jika tidak memiliki telefon, maka boleh menulis surat, e-mel atau sebagainya. Sebab komunikasi tersebut dapat mempererat hubungan dan menumbuhkan kasih sayang kerana saling mengingati.

( petikan daripada Solusi Isu 33 )



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::