CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, February 24, 2011

: : The Muslims of Andalus,Spain (part 2) : :


Dalam bahasa sepanyol pada umumnya, nama Az-Zahrawi telah diubah menjadi Alzahravius. Sedangkan julukannya, Abu Al-Qasim, telah diubah ke dalam dua versi, iaitu Albucasis dan Abulcasis di mana kedua nama ini sehingga kini masih dikenali di Eropah.


Pertempuran 5 jam di Teluk Patras, Greek, di mana pasukan Uthmaniyyah belayar dari stesen angkatan laut mereka di Lepanto melawan kekuatan kumpulan Kristian dari Messina. Perang Lepanto adalah pertempuran laut terbesar antara perahu dayung, sekaligus mencegah Uthmaniyah dari mendekati Pulau Balaeric dan tanah besar Sepanyol.
Pasukan Muslim dipimpin oleh Ali Pacha dan Uluj Ali, seorang Itali yang memeluk Islam yang kemudian menjadi penguasa Algeria dan cuba untuk membebaskan Muslim Sepanyol dari kekuasaan Kristian dengan menghantar armada Uthmaniyah sebanyak 40 kapal tetapi tidak berjaya kerana cuaca musim sejuk. Ali Pasha pula ditangkap, dipenggal dan kepalanya ditombak.

Lagi bukti Tentera Allah menghayun dunia di Australia, Queensland. Ribuan rakyat Austalia lari meninggalkan rumah untuk mendapatkan perlindungan dari ribut taufan yang diberitakan sebagai paling kuat dalam sejarah ribut Australia. Ribut seluas 650km lebar (seluas New Zealand) menuju pantai Queensland yang akan membawa kemusnahan amat menakutkan.


Ketika zaman Khilafat Cordova lah Al Zahrawi mengambil iktibar dari peristiwa pembedahan “dada & badan ” Rasullah s.a.w sebagai persediaan untuk Israk Mi'kraj menemui Allah. Jesteru menjadikan beliau seorang saintis , pakar perubatan sekaligus pakar bedah terulung.

**************************************************************************************************

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::