CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, February 10, 2011

MUHASABAH ~ BorInG! bOsAn!


Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...salam 1 aqidah, buat teman2 ana yg sudah lama benar ana tidak menjenguk. Dah mcm nk b'habuk blog ni sbb lama x updatekn. Bukan apa, semenjak 2,3 menjak ni, ana agak sibuk dgn b'mcm2 aktivti dan tugasan2. Biasalah, lumrah seorang pelajar yg juga m'galas tanggunjawab sbg seorg KHALIFAH di muka bumi Allah ni. 

Ckp psl sibuk,hmmmm... ada gak manusia kt dunia ni yg slalu ckp, hdup dia BOSAN! BORING!. Pd ana, ksianlah jka kita dlm keadaan sebegitu krn masa2 itu blh diisi dgn plbgai prkra2 yg b'faedah dan blh m'dtgkn manfaat buat kita. 

Haa! klau anda sume tba2 rasa bosan kn.. cuba korang sume pk balik, ape tujuan korang sume ada kt dnia. Tujuan kita dilahirkn.. Bila kita fkir2kan, baru kita t'ingt yg kita hidup kt dnia ni kjap je.. Jd, cba kita ubah dan hijtrahkn diri kita mulai saat dan detik ni, kita pnuhkan masa yg kosong td dgn diisi oleh amalan yg b'manfaat seperti baca al-Quran, baca mjlah ilmiah, study ke..mcm2 la kita blh wt..pegi riadah ke,blh cergaskn bdan dan cerdaskn minda..blh gak kuruskan badan,x gitu... 

Tgk, byk perkara kita blh kita buat dlm hidup ni. Jgn la sia2kn masa yg ada. Bila masa kita ni digunakn sebaiknya, kita akn rasa masa ni cepat sgt, x sempat kita nk buat byk lg amalan.. RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL =)

     Ada suara yg m'ungkapkan: "Boring la hidup ni!". Kalimah bosan dilontarkan jauh2 dgn harapan ia tidak akan wujud dlm kamus hidupnya.

     Hakikatnya, itulah jiwa yg kosong. Jiwa yg sifar matlamat. Jiwa itulah yg juga nanti akan b'pegang dgn budaya hedonisme demi m'hiburkan hati dan mengisi kekosongan jiwa semata-mata.

     Seorang lelaki b'kerjaya akan t'kejar2 agar tanggungjawabnya sbg khalifah dpt dilaksanakan dgn cemerlang dan pd masa yg sama juga dia sibuk mengumpulkan syer2 akhirat. Dunia dan akhiratnya disepadukan.

     Jiwa yg kaya akan sibuk hinggakan masa yg ada terasa tidak mencukupi. Ingatlah bahawa manusia mempunyai misi penting setelah dilahirkan di dunia. Mereka hamba, mereka jualah pemimpin(khalifah). Ingatlah firman Allah SWT yg b'maksud: "Tidak aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk beribadah." (surah al-Dhariyat 51:56)

     Allah juga b'firman yg b'maksud: "Ingatlah ketika Tuhanmu b'firman kpd para Malaikat: 'Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.' " (surah al-Baqarah 2:30)

     Dua misi inilah yg akan m'buatkan kita begitu sibuk di dunia sehingga tidak punya masa utk b'gelumang dgn maksiat.


*****************************************************************************
( perkongsian dari Solusi Isu 26 : Apakah Nilai Anda? )

=TaUtan HatI=


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::