CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, December 19, 2010

Formula Berkaitan NILAI dalam Islam



Nilai kehidupan di dunia perlu dilihat mengikut neraca Allah. Oleh sbb itu, neraca yg tepat bg mengukur ketetapan nilai yg dipegang seseorg itu perlulah berlandaskn prinsip berikut:"Apa yg dipandang indah oleh syariat itu indah dan apa yg dipandang buruk oleh syariat itu buruk."


  • Utamakan yang utama iaitu urusan akhirat berbanding dunia. Allah berfirman yg bermksud:"Dan tiadalah kehidupan dunia ini,selain drpd main2 dan senda gurau belaka.Dan sungguh kampung akhirat itu lbih baik bg org yg bertaqwa.Maka tidakkah kamu memahaminya?" (Surah al-An'am : 32). Kesenangan2 duniawi itu hanya sebentar dan tidak kekal. Janganlah terpedaya dgn kesenangan2 dunia serta lalai drpd memerhatikan urusan akhirat.
  • Jangan mudah terikut-ikut dgn amalan dan pandangan org ramai tanpa dalil yg kukuh drpd Al-Quran dan sunnah krn blh jd pegangan masyarakat kini telah menyimpang dr ajaran sbnr Islam. Contohnya budaya Hedonisme kini sudah dianggap sbg makanan ruji oleh sesetgh individu. Allah berfirman yg bermaksud:"Dan jika kamu menuruti kebanyakan org yg di muka bumi ini, nescaya mereka akn menyesatknmu dr jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti sangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta ( terhadap Allah )." ( Surah al-An'am : 116 )
  • Nilai yang tetap. Hanya sistem nilai yg telah ditetapkan Islam bersifat tetap ( permanent values) dan tidak berubah. Ia selari dan harmoni diamalkan sepanjang zaman walaupun tarikh dan tahun sentiasa berubah. Apa yg baik dlm Islam pd zaman Rasulullah SAW, itulah yg baik pd zaman kita kini dan masa depan. Begitulah juga sebaliknya.

= Tautan Hati =



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::