CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, March 4, 2010

SOAL JAWAB SOLAT

~TERLUPA SUJUD SAHWI~


Saya terlupa duduk & membaca tasyahud awal. Kemudian, saya berniat melakukan sujud sahwi. Namun, sesudah tahiyat akhir, saya terlupa juga untuk sujud sahwi. Adakah solat saya masih dikira sah memandangkan tasyahud awal itu sunat ab'adh?

Jawapan : Menurut mazhab Syafi'i, duduk tasyahud awal & bacaan tasyahud awal adalah sunat ab'adh. Sekiranya tertinggal kerana lupa/sengaja, solat tetap sah. Namun disunatkan sujud sahwi, sama ada terlupa/sengaja meninggalkannya.
   Pendapat yang mengatakan bahawa tasyahud awal itu sunat bukannya wajib, dinisbahkan oleh Imam al-Nawawi kepada majoriti ulama. Katanya,"Ia merupakan pendapat kebanyakan ulama, antaranya Malik, al-Thauri, al-Auza'ie & Abu Hanifah." Syeikh Abu Hamid berkata, "Ia adalah pendapat sekelian ulama."(Al-Majmu',3/450)
   Hujah sunatnya tasyahud awal ialah sebuah hadis Buhainah iaitu Nabi menunaikan solat Zuhur dengan para sahabat.Lalu, Baginda bangun pada rakaat ke-2 & tidak duduk (tasyahud awal). Setelah selesai solat, ketika sahabat menunggu Baginda memberi salam, Nabi SAW sujud 2x sebelum memberi salam.(Riwayat al-Bukhari no.795 & Muslim no.570)
   Manakala yang mewajibkannya pula berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari(no.605) hadis Nabi SAW yang bermaksud : "Solatlah sebagaimana kamu melihat aku solat." Dan dimaklumi  solat Baginda ada tasyahud awal. 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::