CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, January 2, 2010

pedoman & iktibar - pendayung sampan


   Suatu hari, seorg profesor sdg m'buat kajian ttg lautan  menumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorg tua yg begitu pendiam. Profesor mmg m'cari seorg pendayung sampan yg pendiam agar tidak byk b'tanya ketika dia sdg m'buat kajian. Diambilnya sdikit air laut dgn tabung uji kemudian digoncangkannya, selepas itu, dia menulis sesuatu dalam buku. B'jam2 lamanya profesor itu m'buat kajian dgn tekun skali.


   Pendayung sampan itu m'dongak ke langit. B'dasarkan pengalamannya, dia b'kata di dalam hati, "Hmm..hari nak hujan."
   "Ok, semua sudah siap. Mari kita balik ke darat," kata profesor itu.
  
   Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai. Hanya dlm p'jalanan pulang itu barulah profesor itu menegur pendayung sampan.
   "Kamu dh lama jadi pendayung sampan?" tanya profesor itu.
   "Hampir seumur hidup saya," jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.
   "Seumur hidup kamu?" tanya profesor itu lg.
   "Ya.."
   "Jadi,kamu tak tahu perkara2 lain selain drpd m'dayung sampan?" tanya profesor itu lg. Pendayung itu hanya m'gelengkan kepalanya. Masih tidak b'puas hati,profesor itu b'tanya lg,"Kamu tahu geografi?". Pendayung itu m'gelengkan kepalanya.
   Kalau mcm ni,kamu dah kehilangan 25% dr usia kamu." kata profesor itu lg," Kamu tahu biologi?". Pendayung sampan itu m'gelengkan kepalanya. "Kasihan, kamu dah kehilangan 50% usia kamu. Kamu tahu fizik?", profesor itu masih lg b'tanya. Seperti td, pendayung sampan itu hanya m'gelengkan kepalanya.
   "Kalau begini, kasihan, kamu dah kehilangan 75% dr usia kamu. Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu. Seluruh usia kamu dihabiskan sbg p'dayung sampan." kata profesor itu dgn nada angkuh dan mengejek. Pendayung sampan itu hanya m'diamkan diri.


   Selang beberapa minit, tiba2 hujan turun. Tiba2 sahaja dtg ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan t'balik. Profesor dan p'dayung sampan itu b'tanya," Kamu tahu berenang?" Profesor itu m'gelengkan kepalanya. "Kalau mcm itu, kamu dh kehilangan 100% nyawa kamu," kata p'dayung sampan itu sambil berenang menuju ke tepi pantai.

MORAL : Dalam hidup ni, IQ yg tinggi blum tn2 blh m'jamin kehidupan. Tiada gunanya kita pandai & tahu byk perkara jika kita tidak tahu perkara2 yg penting dlm hidup. Adakalanya org yg kita sangka bodoh itu rupanya lbih berjaya drpd kita. Dia mbkin bodoh dlm bidg yg tiada kena-mengena dgn kerjayanya tetapi 'MASTER' dlm bidg yg diceburi. Hidup ini singkat, jd tanyalah pd diri sendiri, utk apakah ilmu yg dikumpulkan, jika bukn utk digunakan?




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::