CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, January 21, 2010

Muhasabah Diri Buat Muslimat...



Wanita ibarat buah epal.Epal yg tidak b'kualiti amat mudah diperolehi krn ia b'guguran di tanah.Tapi epal yg tidak mampu dibeli berada di puncak.Susah dipetik,susah digapai.Kadang2 epal itu risau,knapalah diriku belum dipetik?Lantas ia merendahkan martabatnya & m'gugurkan dirin menyembah tanah.Sedangkan ia sebenarnya telah Allah jadikan begitu tinggi martabatnya sehingga tiada siapa berani memetiknya.Hanya pemuda yg benar2 luarbiasa shj yg mampu.Jikalau tidak di dunia,insyaAllah di akhirat.. 

6 JENIS WANITA
"Jangan engkau kahwini wanita yg enam,iaitu wanita yg Ananah,yg Mananah & yg Hananah,dan jangan engkau kahwini yg Hadaqah & yg Syadaqah."

Wanita Ananah :
Byk mengeluh & mengadu dan setiap saat m'p'alatkan sakit @ buat2 sakit.

Wanita Mananah :
Suka m'bangkit2 t'hadap suami.Wanita ini sering menyatakan,"Aku m'buat itu keranamu."

Wanita Hananah :
Menyatakan kasih sygnya kpd suaminya yg lain,yg dikahwininya sblm ini @ kpd anknya dari suami yg lain.

Wanita Hadaqah :
Melemparkan pndgn & matanya pd tiap sesuatu,lalu menyatakan keinginannya utk memiliki brg itu & memaksa suaminya utk m'belinya.

Wanita Baraqah :
Ada 2 makna,pertama yg sepanjang hari mengilatkan & m'hiaskan mukanya,kedua dia marah ktika maka & tidak mahu makan kcuali sendirian & diasingkan bahagiannya.

Wanita Syadaqah :
Byk ckap x menentu lg bising.

( Dicatat oleh Imam Ghazali )


Kisah Ulamak & Seorang Pramugari...



Seorang ulamak sedang berada di dalam sebuah kapal terbang untuk ke sebuah negeri. Apabila tiba waktu solat, dia pun ke tandas untuk berwudhuk. Oleh kerana tandas di dalam kapal terbang terlalu kecil, maka beliau terpaksa membuka pintu tandas itu ketika berwudhuk. Tatkala beliau mengangkat salah satu dari kakinya ke tangki(washing basin), seorang pramugari telah ternampak perbuatan ulamak itu dan menegurnya..

PRAMUGARI : (dengan suara dikeraskan..) Tuan tidak boleh memasukkan kaki ke dalam tangki itu,      sebab ia akan mengotorkan tangki.
ULAMAK       : (dengan suara lembut & penuh rendah diri..) Berapa kali saudari mencuci muka saudari dalam 1 hari?
PRAMUGARI : (dengan sifat angkuh..) Kebiasaannya sekali@2x dalam sehari.
ULAMAK       : (dengan sifat bersahaja..) Saya mencuci kaki saya 5x dalam sehari, beerti kaki saya lebih bersih dari muka saudari..

MORAL > TUNAI SOLAT WALAU DI MANA KITA BERADA...
 


Monday, January 4, 2010

~Tentang Islam~

Hadis Abu Hurairah r.a katanya:

Pada suatu hari, ketika Rasulullah s.a.w berada bersama kaum Muslimin, datang seorang lelaki kemudian bertanya kepada baginda: Wahai Rasulullah! Apakah yang dimaksudkan dengan Iman?

Lalu baginda bersabda: Kamu hendaklah percaya iaitu beriman kepada Allah, para Malaikat, semua Kitab yang diturunkan, hari pertemuan dengan-Nya, para Rasul dan percaya kepada Hari Kebangkitan.

Lelaki itu bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apakah pula yang dimaksudkan dengan Islam?

Baginda bersabda: Islam ialah mengabdikan diri kepada Allah dan tidak menyekutukan- Nya dengan perkara lain, mendirikan sembahyang yang telah difardukan, mengeluarkan Zakat yang diwajibkan dan berpuasa pada bulan Ramadan.

Kemudian lelaki tersebut bertanya lagi: Wahai Rasulullah! Apakah makna Ihsan?

Rasulullah s.a.w bersabda: Engkau hendaklah beribadat kepada Allah seolah-olah engkau melihat-Nya, sekiranya engkau tidak melihat-Nya, maka ketahuilah bahawa Dia sentiasa memerhatikanmu. Lelaki tersebut bertanya lagi: Wahai Rasulullah!

Bilakah Hari Kiamat akan berlaku? Rasulullah s.a.w bersabda: Sememangnya orang yang bertanyakannya lebih mengetahui dariku. Walau bagaimanapun aku akan ceritakan kepadamu mengenai tanda-tandanya. Apabila seseorang hamba melahirkan majikannya maka itu adalah sebahagian dari tandanya. Seterusnya apabila seorang miskin menjadi pemimpin masyarakat, itu juga sebahagian dari tandanya. Selain dari itu apabila masyarakat yang pada asalnya penggembala kambing mampu bersaing dalam menghiasi bangunan-bangunan mereka, maka itu juga dikira tanda akan berlakunya Kiamat. Hanya lima perkara itulah sahaja sebahagian dari tanda-tanda yang diketahui dan selain dari itu Allah sahaja Yang Maha Mengetahuinya.

Kemudian Rasulullah s.a.w membaca Surah Luqman ayat 34 Yang bermaksud: Sesungguhnya Allah lebih mengetahui bilakah akan berlaku Hari Kiamat, di samping itu Dialah juga yang menurunkan hujan dan mengetahui apa yang ada di dalam rahim ibu yang mengandung. Tiada seorang pun yang mengetahui apakah yang akan diusahakannya pada keesokan hari iaitu samada baik atau jahat dan tiada seorang pun yang mengetahui di manakah dia akan menemui ajalnya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Amat Meliputi pengetahuan- Nya.

Kemudian lelaki tersebut beredar dari situ. Rasulullah s.a.w terus bersabda kepada sahabatnya: Sila panggil orang itu kembali. Lalu para sahabat berkejar ke arah lelaki tersebut untuk memanggilnya kembali tetapi mereka dapati lelaki tersebut telah hilang. Lantas Rasulullah s.a.w bersabda: Lelaki tadi ialah Jibril a.s. Kedatangannya adalah untuk mengajar manusia tentang agama mereka.

(Riwayat Bukhari dan Muslim)

kelakar2X

Salam..

  Hari ni merupakn hari yg agk kelakar bg diri ana..hmm..nk tau??
Ala..xde pape pon..saje je..
 



   Eh2x..tunggu..ada lah..jap ek..
Alhamdulillah..pg td dpt bgn tepat pda masanya..set jam kul 6 pg..tp bgn awal ckit dr 6 pg tu..ntahla..xdpt tido..agknya sebb katil baru kot..yela..mmg xleh tido lah..pas ambil wudhuk..alhmdulillah lm kul 2.30 pg lbh2 baru blh tido..hmm..sbb sok pg ada perhimpunan..BERSEMANGAT!!!

   1 prkara yg xblh dlupakan..result exm sem lepas dh kuar..alhmdulillah..tp xsgka blh dpt pointer cmtu..terkejut & xpercaya..ALHAMDULILLAH..

   Eh..sambung balik psl bgn pg kul 6 tu.. Slps bgn..terus sms kwn..nk g mndi..takut..ntahla..dpt bilik ni..rasa seram ckit..jd kena ada peneman..huhu..
   Pas dh bersihkn diri..ana pon bersiap-siap nk g perhimpunan..punyalah semangt..p ketuk bilik classmate..hairn gak tgk bilik dia..gelap je..dia pon keluar dr bilik..katanya..perhimpunn xde..huhu..dh bersiap dh pon..haa..tu lah smlm ada pengumumn xdengar..lg 1..ana xtnya roomate..ada ke x perhmpunn..kesiannyer....sape suh sembg2 smpai xdgr pengumumn?????????
   1 hal lg..kul 10 pg spatutnya ada kelas..ana dh hbis bersiap dh..nk g kelas..tiba2 classmate dtg..."kak ira..kelas xde la"..huhu..tulah..sape suh xbca sms..dlm sms tu da tulis..'kelas kul 10 xde'..huhu..penat dh bersiap..huhu..
   Yg xbestnya hari 1st kuliah ni..1 kelas pon xde..huhu..boring sgt dok bilik..smlm xleh tido kn? so..cover baliklah..alhmdulillah..hmm..harp2 sok da kelas..tgh BERSEMANGAT ni!!!!!!!!!!!!!!

ish2x..mcm2 berlaku..tu le..len kali ALERT!!!!!

  

Sunday, January 3, 2010

Cerita Tentang Katak Kecil...


Pada suatu hari ada segerombolan katak-katak kecil,...
... yang berlumba lari
Tujuannya adalah mencapai puncak sebuah menara yang sangat tinggi.

Penonton berkumpul bersama mengelilingi menara untuk menyaksikan perlumbaan dan memberi semangat kepada para peserta...

Perlumbaan dimulai...

Secara jujur:
Tak satupun penonton benar2 percaya bahwa katak2 kecil akan mencapai puncak menara.
Terdengar suara:
"Oh, jalannya terlalu sukar!!
Mereka TIDAK AKAN sampai ke puncak."
atau:
"Tidak ada kesempatan untuk berhasil...Men aranya terlalu tinggi...!!

Katak2 kecil mulai berjatuhan. Satu persatu...
... Kecuali mereka yang tetap semangat menaiki menara perlahan- lahan semakin tinggi...dan semakin tinggi..

Penonton terus bersorak


"Terlalu sukar!!! Tak seorangpun akan berjaya!"

Lebih banyak lagi katak kecil lelah dan menyerah...
...Tapi ada SATU yang melanjutkan hingga semakin tinggi dan tinggi...
Dia tak akan menyerah!

Akhirnya yang lain telah menyerah untuk menaiki menara. Kecuali satu katak kecil yang telah berusaha keras menjadi satu-satunya yang berhasil mencapai puncak!
SEMUA katak kecil yang lain ingin tahu bagaimana katak ini boleh melakukannya?

Seorang peserta bertanya bagaimana cara katak yang berhasil menemukan kekuatan untuk mencapai tujuan?
Ternyata...
Katak yang menjadi pemenang itu PEKAK!!!!

Kata bijak dari cerita ini adalah:

Jangan dengar orang lain yang mempunyai kecenderungan negatif ataupun pesimis...

...kerana mereka mengambil sebagian besar mimpimu dan menjauhkannya darimu.

Selalu fikirkan kata2 bertuah yang ada.

Kerana segala sesuatu yang kamu dengar dan kamu baca boleh mempengaruhi perilakumu!

Kerana itu:

Tetaplah selalu....

POSITIVE!
Dan yang terpenting:

Buat PEKAK jika orang berkata kepadamu bahwa KAMU tidak bisa menggapai cita-citamu!
Selalulah berfikir:

I can do this!


DOA YANG SANGAT WAJAR DIAMALKAN DI ZAMAN INI (AYAT PENGERAK)

Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;





Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis di atas adalah seperti berikut;






Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, ”Mudarat” membawa maksud seperti berikut;


1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi
2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal
3. Berbahaya
4. Melarat, Bertambah Payah


Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;




1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.
2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.
3. Selamat dari bahaya.
4. Tidak melarat, Menjadi Senang.



Keberuntungan beramal dengan doa ini



Terhindar Daripada Bahaya


Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;


• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.


• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.


Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.



Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan


Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.



Terhindar Daripada Sihir


Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.


Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.


Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.


Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.



Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus


Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.


Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.


Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.


Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya'Allah.

Oleh: Ismail bin Abu Bakar

DOA ELAK H1N1..INSYAALLAH

Satu ikhtiar untuk mengelak wabak Selsema Babi (H1N1) daripada terkena kepada kita dan ahli keluarga kita, Sila amalkan doa berikut tiga kali di waktu pagi (selepas Solat Subuh) dan tiga kali di waktu malam (selepas Solat Maghrib)

Keberkesanan doa ini bergantung penuh kepada keikhlasan kita kepada Allah SWT. Jangan ada sedikit pun di hati kita keraguan kepada pertolongan daripada Allah SWT.





Saturday, January 2, 2010

pedoman & iktibar - pendayung sampan


   Suatu hari, seorg profesor sdg m'buat kajian ttg lautan  menumpang sebuah sampan. Pendayung sampan itu seorg tua yg begitu pendiam. Profesor mmg m'cari seorg pendayung sampan yg pendiam agar tidak byk b'tanya ketika dia sdg m'buat kajian. Diambilnya sdikit air laut dgn tabung uji kemudian digoncangkannya, selepas itu, dia menulis sesuatu dalam buku. B'jam2 lamanya profesor itu m'buat kajian dgn tekun skali.


   Pendayung sampan itu m'dongak ke langit. B'dasarkan pengalamannya, dia b'kata di dalam hati, "Hmm..hari nak hujan."
   "Ok, semua sudah siap. Mari kita balik ke darat," kata profesor itu.
  
   Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai. Hanya dlm p'jalanan pulang itu barulah profesor itu menegur pendayung sampan.
   "Kamu dh lama jadi pendayung sampan?" tanya profesor itu.
   "Hampir seumur hidup saya," jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.
   "Seumur hidup kamu?" tanya profesor itu lg.
   "Ya.."
   "Jadi,kamu tak tahu perkara2 lain selain drpd m'dayung sampan?" tanya profesor itu lg. Pendayung itu hanya m'gelengkan kepalanya. Masih tidak b'puas hati,profesor itu b'tanya lg,"Kamu tahu geografi?". Pendayung itu m'gelengkan kepalanya.
   Kalau mcm ni,kamu dah kehilangan 25% dr usia kamu." kata profesor itu lg," Kamu tahu biologi?". Pendayung sampan itu m'gelengkan kepalanya. "Kasihan, kamu dah kehilangan 50% usia kamu. Kamu tahu fizik?", profesor itu masih lg b'tanya. Seperti td, pendayung sampan itu hanya m'gelengkan kepalanya.
   "Kalau begini, kasihan, kamu dah kehilangan 75% dr usia kamu. Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu. Seluruh usia kamu dihabiskan sbg p'dayung sampan." kata profesor itu dgn nada angkuh dan mengejek. Pendayung sampan itu hanya m'diamkan diri.


   Selang beberapa minit, tiba2 hujan turun. Tiba2 sahaja dtg ombak besar. Sampan itu dilambung ombak besar dan t'balik. Profesor dan p'dayung sampan itu b'tanya," Kamu tahu berenang?" Profesor itu m'gelengkan kepalanya. "Kalau mcm itu, kamu dh kehilangan 100% nyawa kamu," kata p'dayung sampan itu sambil berenang menuju ke tepi pantai.

MORAL : Dalam hidup ni, IQ yg tinggi blum tn2 blh m'jamin kehidupan. Tiada gunanya kita pandai & tahu byk perkara jika kita tidak tahu perkara2 yg penting dlm hidup. Adakalanya org yg kita sangka bodoh itu rupanya lbih berjaya drpd kita. Dia mbkin bodoh dlm bidg yg tiada kena-mengena dgn kerjayanya tetapi 'MASTER' dlm bidg yg diceburi. Hidup ini singkat, jd tanyalah pd diri sendiri, utk apakah ilmu yg dikumpulkan, jika bukn utk digunakan?




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.::Follow Page Tautan Hat Jom.::